למה כדאי להצטרף לאיגוד אנשי הספר?

מאת ינון קחטן, 13 בדצמבר 2019

בתפקידי כחבר בוועד הפעולה של האיגוד אני אמון על מענה לפניות בדוא”ל ועל פניות מהאתר. באופן טבעי, כשמתקבלת פנייה בנושא כלשהו מאדם שעוסק באחד ממקצועות הספרות, אני תמיד מנסה לברר ולשאול: “מדוע לא תצטרפי לאיגוד?”

התשובה הטבעית היא: “מה מקנה לי חברות באיגוד?” כלומר, במילים פשוטות, למה לי לשלם לאיגוד 120 ש”ח? מה אני מקבלת בתמורה?

ואז אני עוצר לרגע: מדוע באמת? הפעילות באיגוד עדיין לא הגיעה למצב שבו היא יכולה לספק שירותים מיוחדים עבור חבריה (הערה: זה השתנה לאחרונה, פרטים בהמשך).

ואז אני נזכר במילה נשכחת, מתקופת מדינת הרווחה: סולידריות.

בטקסט המכונן של האיגוד נאמר כך:

“בשנים האחרונות חלה הידרדרות חמורה בענף הספרים בארץ. רבים מאנשי הספר משתכרים שכר שאינו משקף את כישוריהם, את השכלתם ואת השקעתם. לעתים השכר נמוך משכר המינימום הקבוע בחוק, פעמים רבות תנאי התשלום אינם הוגנים ורבים אינם מקבלים זכויות סוציאליות […] איגוד אנשי הספר נועד להגן על זכויותיהם של העובדים בתחום באמצעות חוזים, תמיכה משפטית, ייצוג מול הגופים הגדולים, שיתוף במידע ושיתוף פעולה, ולאפשר להם להתפרנס בכבוד […] אם נתאגד כולנו – כל אנשי הספר – ונקבע תנאים חדשים, לא תהיה לשוק ברירה אלא להתיישר מלמטה למעלה.”

כלומר, איגוד חזק נמדד בעיקר בגודלו. ברגע שנגיע למסה קריטית של חברים רשומים (ומשלמים), שעומדים כולם כאחד מאחורי המטרות של האיגוד, שהן בעיקר לשמור על הזכויות ועל רמת השכר של העורכים והמתרגמות, ולמנוע הידרדרות של הענף כולו לבינוניות, יוכל האיגוד לפעול בצורה אפקטיבית מול הוצאות הספרים ומול גופים אחרים במשק.

לא מדובר בהכרח בהתאגדות לצורך שביתות או הפגנות וכיוצא באלה. איגוד גדול ומלוכד לא צריך להגיע לידי כך. הוצאות הספרים והגופים המשלמים האחרים יבינו גם בלי הפעלת הכלים הכבדים שיש כאן ארגון ששומר על העובדים שלהם (ואתם עובדי ההוצאות, גם אם אתם נותנים חשבונית בסוף החודש) מפני הידרדרות לחרפת רעב בשל עבודה בשכר מביש. אם המעסיקים שלכם נמנעים מלשמור על זכויותיכם, אנחנו נעשה זאת במקומם.

ולידיעתכם: האיגודים המקבילים – איגוד המתרגמים, אגודת הסופרים וכולי – מקדמים מטרות אחרות עבור חבריהן. ולכן קם האיגוד שלנו: בעיקר עבור המטרה הבסיסית ביותר שאיש לא פועל להגשימה, תנאי עבודה ראויים עבור אנשי מקצועות הספרות.

ואז נשאלת השאלה החשובה יותר: מדוע לא להצטרף? איני סבור ש”מאה ועשרים שקלים” היא התשובה המתבקשת.

אם כן, זו הסיבה העיקרית להצטרפות לאיגוד: מסה גדולה = כוח עבור החברים.

עבודה על אי בודד – סיבה נוספת להצטרפות לאיגוד היא הנושא החברתי והמודעות לתעריפי השוק. מטבע המקצוע, עבודת העורך והמתרגמת נעשית לבד, מול המחשב. אנשי ספר רבים מרגישים בדידות – מקצועית ולפעמים גם חברתית. אין סיבה טובה שנעבוד כך, התקשורת אחד עם השנייה חשובה, גם להתפתחות המקצועית וגם לבריאות הנפשית.

חלקנו מנצלים את הרשתות החברתיות כדי לפרוק מתחים ולבדוק את מצבם של עמיתינו. עם זאת, בכל חודש-חודשיים, במסגרת עבודתנו השוטפת בבדיקת מוּסר התשלומים של ההוצאות השונות, אנחנו מגלים עורכות ומתרגמים שאינם מודעים לכך שתעריפי האיגוד – שגם הם תעריפי מינימום – הם ריאליים. הם מועסקים בתעריפים זעומים, נמוכים ממש, כי אינם יודעים שיש עורכות ומתרגמים כמוהם שעובדים בתעריפים גבוהים בהרבה. הם חושבים שעריכה בתעריפי האיגוד היא פיקציה, אינה אפשרית, ומסתפקים בתשלומים שרובנו לא היינו מסכימים לעבוד איתם. ממש עבודה על אי בודד.

אם יצטרפו לאיגוד, יוכלו להשתתף בכתיבתו של המשך אחר לסיפור.

להצטרפות לאיגוד, היכנסו לכאן

 

מבזק קצר… מבזק קצר… מבזק קצר… 

בחודשים האחרונים בישרנו על שירותים חדשים עבור החברים הרשומים, כמו שירותים משפטיים ושירותי ראיית חשבון. וזה בנוסף לאינדקס באתר, שכבר מקוּדם יפה בגוגל ומייצר עבודה לחברים שנמצאים בו. מי שעדיין לא העלה את עצמו לאינדקס – כדאי לכם לעשות זאת בהקדם.

כמו כן פרסמנו את עיקרי סקר התעריפים ותנאי התשלום לשנת 2019, ובו השוואה לשנה הקודמת ועוד נתונים חשובים. (פורסמו ב-1 בינואר 2020, הנה הם כאן)

ינון קחטן

עדכון…
 
ההטבות לחברי האיגוד (בלבד!) התפרסמו:
 

1. עו”ד אנה גורוביץ’, תמיכה משפטיתבעיקר במקרים שבהם יש בעיה
עם מוסר התשלומים של הלקוח שלכם: אינו משלם, מלין את התשלום, או כל פגיעה אחרת
בתנאים שהוסכמו או בתנאים בסיסיים אחרים.

עלות השירות: 300 ש”ח – כולל מכתב התראה ללקוח ושיחת ייעוץ טלפונית עם עו”ד
גורוביץ’.

 2. רואת חשבון 

הרו”ח מציעה הנחה על שירותים, כגון פתיחת תיק עוסק, הצהרת הון, דו”ח שנתי
וכולי. המחיר עצמו תלוי במשתנים רבים – משק יחיד או זוגי, עוסק פטור או
מורשה, הצהרת הון ראשונה או
follow up וכולי.

3. סוכנת ביטוח בריאות, חיים ופנסיוני
מבצעת ניתוח תיק הכולל בדיקת כפילויות, הוזלות מחירים, הסרת ביטוחים מיותרים והוספת חדשים אם נדרש. בעלת רישיון משרד האוצר, עובדת עם כל חברות הביטוח.

 

הפרטים ודרכי ההתקשרות נשלחו לכל החברים בדוא”ל. לפרטים נוספים פנו אלינו: igud.anshei.sefer@gmail.com

4 תגובות

    1. כמובן! האיגוד כולל היום 166 חברים, רובם עורכים ומתרגמים. חלק קטן מאוד מהם מורכב מסופרים ומו”לים.
      ליתר דיוק, יש היום כ-60 מתרגמים ומתרגמות החברים באיגוד.

  1. שלום ינון,
    תודה על היוזמה, הרעיון יועיל לכל .
    שאלתי אליך; האם החברות באיגוד היא אקטואלית גם לסופרים ישראלים שגרים בחו”ל? (ארה”ב)
    והאם תהיה אפשרות גישה חופשית לרשימת החברים באיגוד? (בנושא המלצות לעורכים, מתרגמים, מאיירים וכו”)
    תודה,
    יפה

  2. שלום יפה.

    האיגוד הוקם ב-2013 כדי לאחד את כל הגורמים שאמונים על הוצאת ספרות יפה לאור, וזה כולל כמובן גם סופרים ומו”לים.
    כיום, עיקר המאבק שלנו הוא עבור העורכים, המגיהות והמתרגמות. עם זאת, גם סופרים וסופרות הצטרפו לאיגוד משיקולים שונים במהלך השנים.

    איני יכול לומר לך בשעה זו אם מאבקי האיגוד רלוונטיים לך מכיוון ששיקולי סולידריות ורצון לשפר את שוק הספרים בארץ הם סובייקטיביים, מה גם שאת חיה בחו”ל. לשיקולך.

    רשימת החברים באיגוד פתוחה לכול כאן: https://bookunion.org.il/%d7%a8%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%aa-%d7%97%d7%91%d7%a8%d7%99-%d7%94%d7%90%d7%99%d7%92%d7%95%d7%93/

    וכמובן האינדקס שלנו, לשימושך: https://bookunion.org.il/%d7%90%d7%99%d7%a0%d7%93%d7%a7%d7%a1-%d7%a2%d7%95%d7%a8%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%9e%d7%aa%d7%a8%d7%92%d7%9e%d7%99%d7%9d-2/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן