סקר התעריפים ותנאי התשלום של איגוד אנשי הספר – 2022

סקר התעריפים ותנאי התשלום של איגוד אנשי הספר פורסם לאחרונה בראשית שנת 2020, על סמך נתונים שנאספו במהלך 2019. עקב שיבושי הקורונה נמנענו מאיסוף נתונים מאמצע 2020 ועד אמצע 2021, ורק בחודש יולי 2021 חזרנו לאיסוף נתונים סדיר.

בסקר הנוכחי נכללו 97 דיווחים, אבל מספר המדווחים עמד על 52 בלבד, ומספר מזמיני העבודה – על 45. מבּין אלה האחרונים, רק 32 היו הוצאות מסחריות (והשאר מוסדיות, מכונים, וכן הלאה). גודלו המצומצם של בסיס הנתונים מקשה מאוד להסיק ממנו מסקנות מבוססות על פי פילוח כלשהו – אם לפי הוצאה, ותק, מגדר, היקף או סוג העבודה. כך או כך, יש לזכור שהסקר שלנו רחוק מלהיות מדגם מייצג של העוסקים במקצועות הספר.

הדו”ח המלא נשלח לחברי איגוד הספר הרשומים, אך להלן כמה מסקנות והמלצות חשובות העולות ממנו:

  1. גם בנתוני השנה בלטה שונות גדולה בתעריפים המשולמים על אותן מלאכות – בין הוצאות ואף בתוך הוצאות. לרוב ההוצאות אין תעריפים ותנאי תשלום קבועים, ואפילו לא מדיניות קבועה לגבי חישוב הג”ד – עם או בלי רווחים. לפחות חלק מבעלות המקצוע שמוכנות להתמקח יכולות ומצליחות לשפר את תנאי העבודה שלהן. המלצתנו, אם כך, היא להתעקש על הכללת הרווחים בחישוב גיליונות הדפוס (הפרש של 17%!), ובנוסף, לבקש העלאות תעריפים הדרגתיות, ולוּ קטנות, מהוצאות שאיתן אתן עובדות בקביעות. גם העלאות של 50 ₪ לג”ד מצטברות לאורך זמן, ובתורן משפיעות על תחושת ההתקדמות והמסוגלוּת של העוסקות במלאכה.

נושא התעריפים רלוונטי במיוחד לעובדות עם הוצאות הרומנטיקה, וזאת משלוש סיבות: ראשית, התעריפים המשולמים בהוצאות הללו נמוכים במיוחד; שנית, היקף העבודה עם ההוצאות הללו גדל משנה לשנה, ועל כן התעריפים הנמוכים שהם משלמות עלולים למשוך את כל השוק עוד למטה; שלישית, דווקא התרחבותן של הוצאות אלה מעידה על יכולות כלכליות משופרות, ומן הראוי שאלה ישתקפו גם בשכרן של בעלות המלאכה העובדות איתן.

  1. עדיין התקבלו אצלנו דיווחים רבים מדי על תשלומים מאוחרים – אם בגלל תנאי התשלום שבחוזה, שאינם עולים בקנה אחד עם חוק מוסר תשלומים לספקים, תשע”ז-2017 (“לא יאוחר מ-45 ימים מתום החודש שבו הומצא [למזמין] החשבון”); אם בגלל המנהג הארכאי לשלם בהמחאות ולשלוח אותן בדואר; ואם בגלל עיכובים שונים ומשונים מצד ההוצאות. המלצתנו היא להתעקש ככל האפשר על קבלת תשלומים בהעברה בנקאית ובתכוף למסירת העבודה – כמקובל עם כל ספק שירות אחר – חשמלאי, שרברבית, חנוונית או גרפיקאי.
  2. הוצאות ספרים אינן נוהגות להציע מיוזמתן פריסת תשלומים, אבל בקשות כאלה נענות לא פעם בחיוב. לפיכך אנו ממליצים, במיוחד כשמדובר בעבודות גדולות, להכניס לחוזי העבודה פריסה של תשלומים לאורך חיי הפרויקט (למשל: להוציא דרישת תשלום ראשונה בתחילת העבודה, שנייה באמצעה, ושלישית לאחר ההגשה).
  3. נזכיר שכל דרישה לספק חשבונית מס (להבדיל מחשבון / חשבונית עסקה) לפני קבלת תשלום היא עבירה על החוק! היא פוגעת בספּקית, שנאלצת לשלם מקדמות מס ומע”מ על כסף שטרם קיבלה, והיא מנוגדת לחוק שנחקק לפני שנים רבות, במיוחד למעננו, העוסקות הקטנות. דרישה כזו איננה נושא למיקוח, ומי שנתקלת בה ראוי שתדע מה להשיב: תיקון לחוק מע”מ קובע כי אין לדרוש חשבונית מס מעוסק המדווח על בסיס מזומן לפני מועד תשלום התמורה בפועל

בכוונתנו להמשיך לאסוף נתונים גם השנה. זכרו – ככל שיהיו בידינו יותר נתונים כך נוכל להגיע למסקנות מדויקות יותר בנוגע לנושאים הדורשים טיפול, ולפעול לשיפור מצבם של כל העוסקים והעוסקות במקצועות הספר השונים. עם זאת, בשנה האחרונה הסתמנה איזו “עייפות החומר” מצד הנכונוּת של חברי וחברות האיגוד לדווח לנו על תנאי העבודה. נשמח אפוא לשמוע מכן רעיונות לייעול איסוף הנתונים שלנו.

תגובות לדו”ח או שאלות כלליות אנא שלחו לכתובתנו: igud.anshei.sefer@gmail.com

שלכם,

ועד איגוד אנשי הספר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן